Sunday, October 4, 2009

Malaysia Menyumbang Khidmat Bakti

Malaysia hantar tiga bantuan ke Padang

PEKAN 3 Okt. - Malaysia menghantar tiga bentuk bantuan kemanusiaan kepada mangsa musibah gempa bumi yang melanda Padang, Sumatera Barat yang sehingga kini mengorbankan hampir 1,000 nyawa dan memusnahkan harta benda.
P erdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, bantuan tersebut adalah penghantaran 39 anggota pasukan mencari dan menyelamat Malaysia SMART ke Padang pagi ini.
Kata beliau, bantuan kedua pula penghantaran pasukan perubatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), pegawai dan kakitangan Kementerian Kesihatan dan Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia).
''Selain itu, bantuan berupa barangan keperluan harian dan kewangan akan disalurkan yang mana ia dihantar secara berperingkat,'' katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada 190 bakal haji dalam Parlimen Pekan di Bangunan UMNO Bahagian Pekan di sini, hari ini.
Sehingga semalam, kira-kira 770 orang terkorban dan 295 parah akibat kejadian gempa bumi berukuran 7.6 pada skala Richter yang melanda Padang, Rabu lalu.
Menurut Najib, penyaluran bantuan tersebut telah dimaklumkan kepada Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono menerusi perbualan telefon dengan beliau lewat malam tadi.
''Saya telah bercakap dengan Presiden SBY (Susilo) sambil menyampaikan rasa terharu dan sedih serta takziah rakyat dan kerajaan Malaysia terhadap tragedi serta musibah yang menimpa Indonesia.
''Saya juga menyatakan Malaysia menawarkan bantuan kepada mangsa gempa bumi di Padang dan SBY telah menyambut baik dan dengan spontan menyatakan bersedia menerima apa juga bantuan daripada Malaysia," katanya.
Najib memberitahu, beliau meminta ATM mewujudkan sebuah hospital sementara di kawasan gempa bumi itu bagi menempatkan satu unit pembedahan bagi membantu mangsa bencana alam tersebut.
''Saya minta ATM sediakan hospital sementara kerana difahamkan banyak pembedahan seperti memotong tangan, kaki dan sebagainya perlu dilakukan terhadap mangsa.
''Mungkin kita akan hantar pegawai dan kakitangan hospital sementara itu ke Padang esok," katanya.
Malaysia juga akan membekalkan air bersih dan vaksin yang amat diperlukan oleh mangsa bencana alam tersebut.

Pasukan bantuan berlepas ke Padang

SUBANG 3 Okt. - Malaysia menghantar pasukan perubatannya yang pertama bagi membantu mangsa gempa bumi di Padang, Sumatera Barat, Indonesia hari ini melibatkan 56 anggota daripada lima agensi.
Pasukan tersebut terdiri daripada dua pegawai Majlis Keselamatan Negara (MKN), 25 anggota Pasukan Mencari dan Menyelamat Malaysia (SMART), 17 anggota Kor Perubatan Diraja Angkatan Tentera Malaysia (ATM), lapan kakitangan Kementerian Kesihatan dan empat anggota Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM).
Mereka berlepas kira-kira pukul 9 pagi ini di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di sini dengan tiga pesawat C-130 milik TUDM yang turut membawa dua ambulans, sebuah kenderaan pacuan empat roda dan tiga tan peralatan perubatan.
Sementara itu, Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin pada sidang akhbarnya memaklumkan, pasukan bantuan tersebut akan ditempatkan di sekitar kawasan bencana di Padang selama 10 hari.
Menurut beliau, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut mengarahkan satu lagi pasukan perubatan surgeri yang terdiri daripada beberapa pakar bedah dihantar ke Padang dalam masa terdekat.
Katanya, ini memandangkan terdapat keperluan mendesak di kawasan bencana berikutan jumlah mangsa yang memerlukan pembedahan segera adalah terlalu ramai.
''Perdana Menteri menyuarakan kepada kita yang pasukan ini amat diperlukan untuk melakukan pembedahan segera di kawasan bencana kerana ramai yang dilaporkan mengalami kecederaan serius.
''Justeru, pasukan kedua itu dijangka dihantar hari ini atau esok bagi membantu pembedahan mangsa yang cedera,'' katanya.
Setakat hari ini, lebih 715 mangsa disahkan terkorban dan ramai lagi dikhuatiri turut terbunuh dalam kejadian gempa bumi yang berukuran 7.9 skala Richter itu.
Menurut Azizan, pasukan bantuan yang berlepas hari ini merupakan pasukan perubatan yang mampu bergerak sendiri kerana mempunyai kelengkapan sepenuhnya dan juga kenderaan.
Jelasnya, tempoh masa kumpulan itu berada di kawasan bencana mungkin dilanjutkan jika keadaan terus memerlukan dan kemungkinan juga bantuan tambahan akan dihantar bergantung kepada penilaian MKN.
''Malaysia juga turut menghantar bantuan lain terutama makanan, pakaian dan kelengkapan lain yang dilakukan sejak semalam dengan menggunakan empat pesawat.
''Pesawat TUDM diletakkan dalam keadaan bersedia untuk melakukan penerbangan ke Padang jika ada arahan baru dari kerajaan untuk menghantar keperluan lain,'' jelasnya.

(sumber dipetik dari Utusan Malaysia, 4 Oktober 2009)

No comments:

Post a Comment