Thursday, October 22, 2009

Cadangan Kanak- Kanak Tadika DI Parlimen

Cadangan tahanan ISA dapat pingat cetus pertikaman lidah

KUALA LUMPUR 21 OKt. - Perbahasan Sidang Dewan Rakyat hari ini menyaksikan pertikaman lidah gara-gara cadangan wakil pembangkang supaya bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) turut dikurniakan pingat seperti mana diterima anggota pasukan keselamatan.
Keadaan kemudian bertambah hangat apabila Datuk Ismail Abd. Mutalib (BN-Maran) yang menempelak cadangan tersebut menyifatkan saranan pembangkang itu umpama mengurniakan pingat kepada perompak.
"ISA adalah Akta Keselamatan. Orang diambil tindakan bawah akta ini kerana mereka boleh jejaskan keselamatan. Orang tak terlibat tak kena. Jadi, siapa yang kena maknanya dia tak baik.
"Ini macam perompaklah, dia kata merompak tu baik sebab itu kerja dia. Tapi dari segi peraturan salah. Takkan kita nak kena beri juga pingat kat perompak.
"Inilah sebabnya saya kadang-kadang kecewa dengan sebahagian pembangkang. Apa yang dilakukan polis dan pasukan keselamatan tak dihargai, seolah-olah keselamatan kita terpelihara kerana kita sendiri," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Seri Pahlawan Gagah Perkasa (Elaun Kenangan).
Jawapan tersebut menyebabkan beberapa wakil pembangkang bangun membantah kerana menyamakan bekas tahanan ISA yang disebut Ismail dengan perompak.
Dr. Lo'lo Mohamad Ghazali (Pas-Titiwangsa) menegaskan, ungkapan tersebut adalah salah kerana bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela sendiri pernah dipenjara tetapi kemudian diangkat ke jawatan tertinggi.
Selain itu, Khalid Samad (Pas-Shah Alam) pula membidaskan Ismail kerana tidak memahami apa yang dicadangkan Nasir Zakaria (Pas-Padang Terap) supaya tahanan ISA turut dikurniakan pingat bagi menghargai sumbangan mereka kepada negara.
"Orang ini (tahanan ISA) telah ditahan maka pengorbanan mereka patut dihargai. Ini sumbangan mereka ke arah demokrasi yang matang.
Mendengar jawapan itu, Ismail berkata:
"Saya dah jelaskan contoh. Kalau ISA punya kes, memang jelas ia ancaman negara. Serupa macam perompak. Itu pun tak boleh fikir.
"Sebab itulah sebagai Ahli Parlimen BN saya berterima kasih atas jasa pasukan keselamatan. Ada antara mereka yang telah pergi, tak rasa nikmat macam yang kita rasa hari ini. Kenapa Yang Berhormat tak boleh berterima kasih kepada pasukan keselamatan."

No comments:

Post a Comment