Monday, March 22, 2010

Utusan Malaysia Kami Prihatin Bela Nasib Bayi Malang

Utusan lancar Kami Prihatin elak bayi dianiaya

KUALA LUMPUR 21 Mac - Gejala penderaan kanak-kanak dan buang bayi yang semakin menjadi-jadi, mendorong akhbar Utusan Malaysia dan karyawan tanah air berganding bahu menggerakkan kempen Kami Prihatin.
Projek amal itu bertujuan membangkitkan kesedaran masyarakat tentang gejala-gejala sosial yang menyebabkan berlakunya perbuatan tidak berperikemanusiaan itu.
Ia juga bermatlamat mengajak masyarakat tampil membantu mengurangkan kes-kes sebegitu dengan cara menjadi mata dan telinga kepada pihak berkuasa melaporkan sebarang perbuatan mendera dan menganiaya kanak-kanak.
Melalui projek itu, satu klip video yang memaparkan lagu dengan lirik bertemakan kasih-sayang dan kesedaran terhadap nasib kanak-kanak yang didera dan diabaikan serta bayi yang dibuang akan dihasilkan.
Komposer terkenal, S. Atan dan penulis lirik yang tidak asing lagi, Habsah Hassan telah bersetuju menyumbangkan idea kreatif mereka secara percuma bagi menghasilkan lagu khas itu.
Sementara itu, beberapa artis tempatan juga menyatakan kesediaan menyumbang tenaga dan suara bagi menjayakan projek amal tersebut.
Menurut Habsah, beliau terpanggil menyokong kempen tersebut sebagai satu tanggungjawab sosial terhadap masyarakat.
Katanya, media terutama yang mempunyai pengaruh besar seperti Utusan Malaysia mampu bertindak sebagai ejen membangkitkan kesedaran masyarakat bahawa kanak-kanak dan bayi mempunyai hak untuk hidup bahagia di dunia ini.
"Keadaan yang berlaku pada hari ini amat menyedihkan. Memang wajar kita memberi perhatian kepada apa yang berlaku ini," katanya.
Ditanya mengenai ilham lirik yang bakal ditulis, Habsah berkata, beliau akan cuba menyelami suara hati dan perasaan kanak-kanak serta bayi yang menjadi mangsa dera dan penganiayaan orang dewasa.
Katanya, lirik lagu tersebut dijangka siap dalam masa dua tiga hari lagi.
Dalam pada itu, S. Atan yang menggubah lagu bagi kempen tersebut berkata, projek seperti itu sepatutnya sudah lama dianjurkan.
"Saya sememangnya menyokong penuh usaha ini dan bersemangat melakukannya bersama-sama Utusan Malaysia," katanya.
Menurutnya, lagu bagi kempen tersebut yang siap digubah dalam masa dua hari sudahpun diserahkan kepada Habsah untuk digubah liriknya.

No comments:

Post a Comment