Monday, January 18, 2010

Resmi lebah: Madunya memberi penawar, Sengatannya membawa padah

Dalam ajaran kepada umatnya, Rasulullah S.A.W. telah menasihatkan umatnya agar selalu mencontohi resmi lebah. Lebah ialah serangga yang mepunyai tiga sifat yang mulia lagi terpuji iaitu:
  • Dimana sahaja ia hinggap, ia tidak akan merosakkan tempat tersebut. Meskipun makanan (madu) diambil daripada bunga, namun bunga dan dahan tidak pula dirosakkan.
  • Lebah hanya mengambil dan mengeluarkan yang baik sahaja. Makanannya ialah pati bunga (madu) yang dipilih dan dikeluarkan untuk kegunaan. Madu ialah makanan yang sangat tinggi khasiatnya. Inputnya yang baik, outputnya juga yang baik. 
  • Lebah tidak menggannggu haiwan atau makhluk lain. Apabila diganggu, lebah akan menuntut maruah dirinya. Walaupun haiwan atau makhluk yang mengganggunya terjun ke dalam air, lebah tetap menanti di atasnya.
Begitulah sikap yang harus diteladani oleh umat Islam pada hari ini. Di mana sahaja kita pergi, kita tidak boleh melakukan merosakkan. Ambil sesuatu yang terbaik dan berikan juga sesuatu yang terbaik. Janganlah kita menggannggu makhluk lain tetapi apabila maruah diri kita dinodai, maka tuntutlah ia walaupun di mana sahaja.

(Sumber: Abdul Rahman Mohamed. (2009).Resmi Lebah bab7 Cabaran demi Cabaran. Travelog Seorang Da'i. Telaga Biru. Selangor. 73.)

p/s waris alam: Ikut resmi padi, semakin tunduk semakin berisi..

No comments:

Post a Comment